Algemene Voorwaarden
Artikel 1 – Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
– Praktijk: fýsis fysiotherapie & beweegcoaching, gevestigd aan Langendijk 34, 4819 EW Breda.
– Cliënt: de natuurlijke persoon die gebruikmaakt van de diensten van de praktijk.
– Behandelovereenkomst: de overeenkomst tussen de praktijk en de cliënt gericht op het leveren van fysiotherapeutische zorg.
– AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming.
– WGBO: Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle behandelovereenkomsten en diensten van de praktijk.
- Afwijkingen van deze voorwaarden zijn alleen geldig indien schriftelijk overeengekomen.
Artikel 3 – Behandeling en verplichtingen
- De praktijk levert fysiotherapeutische zorg volgens professionele standaarden en de geldende wet- en regelgeving.
- De cliënt is verplicht juiste informatie te verstrekken over zijn/haar gezondheidstoestand.
- Behandelingen vinden plaats op afspraak. De cliënt is verantwoordelijk voor tijdig verschijnen op de afspraak.
Artikel 4 – No-show en annuleringen
- Afspraken kunnen tot 24 uur voor de geplande tijd kosteloos worden geannuleerd.
- Bij niet tijdig annuleren of het niet verschijnen op een afspraak brengt de praktijk een no-show tarief in rekening. Deze factuur wordt per e-mail en post verstuurd en er zijn betalingsvoorwaarden van toepassing zoals vermeld op de factuur.
Artikel 5 – Betalingen
- De praktijk werkt zonder contracten met zorgverzekeraars. Betaling geschiedt direct na afloop van het consult, bij voorkeur per pin.
- Na betaling ontvangt de cliënt een factuur en betalingsbewijs per e-mail. Deze factuur kan door de cliënt worden ingediend bij de zorgverzekeraar voor (gedeeltelijke) vergoeding.
- Bij een no-show of te late annulering ontvangt de cliënt een factuur met een betaaltermijn van 14 dagen.
- Indien betaling niet binnen de gestelde termijn plaatsvindt, is de cliënt in verzuim en kan een incassoprocedure worden gestart.
- Eventuele kosten verbonden aan incasso zijn voor rekening van de cliënt.
Aanvulling betalingen door middel van strippenkaarten
- De praktijk biedt strippenkaarten aan voor fysiotherapeutische behandelingen. De strippenkaarten zijn vanaf de datum van aanschaf (na volledige betaling) 3 jaar geldig.
- In het eerste jaar na aanschaf is de cliënt beschermd tegen tariefsverhogingen. In het 2e en 3e jaar wordt bij tariefsverhoging het verschil in tarief door de cliënt bijbetaald, volgens het geldende tarief per consult. Deze bijbetaling geschiedt direct na afloop van het consult, bij voorkeur per pin.
- Na 3 jaar vervallen eventuele ongebruikte strippen; deze kunnen niet worden gerestitueerd.
- Indien een strippenkaart wordt gebruikt voor een consult met een lager tarief dan het geldende tarief, ontvangt de cliënt voor het verschil een kortingscode. Deze kortingscode kan worden ingezet bij de betaling van een los consult en blijft onbeperkt geldig.
- Strippenkaarten zijn persoonsgebonden en worden gekoppeld aan de gegevens van de cliënt.
- Consulten die via de strippenkaart worden betaald, komen net als losse consulten in aanmerking voor (gedeeltelijke) vergoeding door de zorgverzekeraar, afhankelijk van de polisvoorwaarden van de cliënt.
Aanvulling betaling trajecten
12. Betalingen voor aangeboden trajecten worden vóórafgaand aan de start van het traject voldaan. Een traject kan niet eerder starten dan het moment waarop de betaling werd voldaan.
13. Niet-nagekomen afspraken binnen trajecten zijn vooraf betaald, en kunnen als zodanig binnen de looptijd van het traject onbeperkt verschoven of ingehaald worden. Na de einddatum van het traject is het inhalen van gemiste afspraken niet meer mogelijk. Indien cliënt het traject wil voortzetten door middel van het inhalen van gemiste consulten na de einddatum van het traject, dan dient een nieuw trajectvoorstel geaccordeerd en voldaan te worden volgens de algemene voorwaarden, of dient cliënt een los consult af te nemen.
Artikel 6 – Privacy en medische gegevens
- De praktijk verwerkt medische en persoonlijke gegevens conform de AVG en WGBO.
- Medische dossiers worden 15 jaar bewaard, tenzij een langere bewaartermijn wettelijk vereist is.
- Gegevens worden alleen gedeeld met derden na schriftelijke toestemming van de cliënt, tenzij dit wettelijk verplicht is.
- Zie onder voor een meer uitgebreide privacy verklaring.
Artikel 7 – Aansprakelijkheid
- De praktijk is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit onjuiste of onvolledige door de cliënt verstrekte informatie.
- Aansprakelijkheid van de praktijk is beperkt tot het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd.
Artikel 8 – Klachtenregeling
- De praktijk is aangesloten bij de klachtenregeling van het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF) conform de Wkkgz.
- Cliënten kunnen meer informatie over de klachtenregeling vinden via https://defysiotherapeut.com/klachtenregeling
- Klachten kunnen tevens schriftelijk worden ingediend via heleen@fysisfysiotherapie.nl
- Als de klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kan de cliënt zich wenden tot de geschillencommissie fysiotherapie die verbonden is aan het KNGF.
Artikel 9 – Toepasselijk recht
Op alle overeenkomsten en geschillen is het Nederlands recht van toepassing.